یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۱۵:۵۷

برداشت نفت از چاه‌‌های میدان نوروز افزایش یافت

باشگاه خبری فراساحل: با استفاده از فناوری پمپ الکتریکی شناور (ESP) در یکی از چاه‌‌های میدان نوروز، برداشت نفت از این میدان افزایش یافت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، مسعود بیرانوند، رئیس منطقه عملیاتی بهرگان در شرکت نفت فلات قاره ایران این خبر را اعلام کرد و افزود: با پمپی کردن چاه شماره ٣١ میدان نوروز (NR-٣١)، برداشت نفت از این چاه افزایش یافته است. وی گفت: عملیات پمپی کردن این چاه از دهم شهریور ماه امسال با فراهم‌ کردن بستر مناسب از جمله اجرای کابل‌کشی، نصب ترانس، کلید برق ولتاژ بالا، junction box و switchboard و تنظیم رله‌های حفاظتی از سوی کارکنان سکوی نوروز جدید آغاز شد و سرانجام پس از تکمیل، این چاه پنجم آبان ماه امسال با میزان تولید اولیه هزار و ٨٠٠  بشکه در روز در مدار قرار گرفت.

به گفته بیرانوند، در حال حاضر پس از گذشت یک ماه از آن تاریخ و با پایش مستمر پارامترهای تولیدی و تنظیم میزان تولید بهینه، چاه با تولید حدود ٢ هزار بشکه در روز به‎طور پیوسته و بدون مشکل در مدار قرار دارد. بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران، در سال‌‌های اخیر کاهش فشار سرچاهی در اثر افزایش میزان آب‌دهی موجب تناوبی شدن تولید چاه و کاهش قابل ملاحظه نفت تولیدی آن شده بود. به منظور استمرار تولید و افزایش بهره‎دهی، سناریوی پمپی کردن چاه از سوی واحد مهندسی بهره برداری منطقه بهرگان پیشنهاد و این پروژه با موافقت و محوریت مدیریت امور فنی و انجام بررسی‌های فنی و ارزیابی‌‌های اقتصادی از سوی ستاد تهران و مشورت و همکاری با واحد مخازن عملیاتی ستاد تهران نهایی شد.

استفاده از پمپ الکتریکی شناور (ESP) در چاه شماره ٣١ میدان نوروز در حالی اجرایی شده است که پیش از این، سناریوهای مختلف افزایش تولید میدان نوروز در شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران بررسی و نصب پمپ ESP به عنوان بهترین سناریوی توسعه تشخیص داده شده بود. در یکصد و سی ‌و سومین جلسه شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران که دی ماه پارسال برگزار شد، عملکرد مخزن نوروز طی سناریوهای مختلفی همچون تخلیه طبیعی با حفاری چاه‌‌های جدید، فرازآوری مصنوعی و افزایش ظرفیت فرآورش نفت میدان مورد بررسی قرار گرفت و بهترین سناریوی توسعه، حفاری چاه‎های جدید و نصب پمپ ESP  معرفی شد.

استفاده از پمپ الکتریکی شناور (ESP) یکی از روش‌‌های فرازآوری مصنوعی است که در آن، یک پمپ گریز از مرکز چندین مرحله‎ای به همراه موتور الکتریکی، محافظ، کابل و تجهیزات دیگر به انتهای رشته تکمیلی بسته شده و درون چاه رانده ‌‌می‌شود. با روشن شدن موتور الکتریکی، شافت موتور که به محافظ و پمپ متصل است، به دوران درآمده و انرژی جنبشی تولید ‌‌می‌کند. پمپ این انرژی جنبشی را به انرژی پتانسیل سیال تولیدی تبدیل کرده و باعث افزایش فشار نفت به میزان لازم برای رسیدن به سطح ‌‌می‌شود. با افزایش تعداد مراحل پمپ، میزان فشارافزایی و با افزایش قطر و سرعت دوران پمپ، دبی تولیدی افزایش ‌‌می‌یابد.

بر پایه این گزارش، موفقیت آمیز بودن طرح استفاده از پمپ ESP در چاه ٣١ نوروز که به عنوان پایلوت در این میدان اجرا شده است، ‌‌می‌تواند راهگشای استفاده از این روش فرازآوری مصنوعی در دیگر چاه‌‌های نوروز باشد. چاه شماره ٣١ نوروز (NR-٣١) پس از تکمیل در لایه برگن B در سال ١٣٨٢ به بهره برداری رسید. میدان نفتی نوروز در شمال غرب خلیج فارس و در آب‌‌های ایران قرار دارد که تولید از آن از سال ۱۳۵٠ شمسی آغاز شده است.



  کد خبر : 2827
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :